تهران‌لاگ

گروه کاربران گنو/لینوکس تهران

سری جدید جلسات

۱۳۸۹-۱۱-۲۴

برگرفته از لیست پستی.

سلام دوستان عزیز

قبل از هر چیز امیدوارم جشن روز پنج شنبه براتون جالب بوده باشه و به همه خوش گذشته باشه. به من که خیلی خوش گذشت به هر حال. فرصتی بود برای اینکه خیلی از دوستان رو بعد از مدتها از نزدیک ببینیم و یک گپی با هم بزنیم. اما برم سر اصل مطلب.

۱) همونطور که میدونین (شاید هم البته ندونین) سایت تهران-لاگ بعد از مدتها دوباره فعال شده. میتونین یه سری بهش بزنین از اینجا (http://tehlug.org). خبرها رو از این به بعد از طریق همین وبسایت و لیست پستی میتونید دنبال کنید.

۱.۱) در مورد سایت این نکته رو بگم که اساسا خیلی سبکه، طراحیش ساده است و مشکلات گذشته رو نداره (سنگین بودن ویکی، تبدیل شدن به محل مناسب برای اسپم و غیره). به همین دلیل در حال حاضر فشار کمتری روی سرور ما هست و نگهداری از سایت عملی‌تر شده نسبت به گذشته.

۱.۲) سایت در حقیقت تشکیل شده از یک شاخه‌ی کد ساده‌ی اچ-تی-ام-ال و مقداری هم کد پی-اچ-پی که هرکدومتون میتونین به سادگی تغییرش بدین و به شکل دلخواه درش بیارین.

۱.۳) کد اصلی سایت روی یک رپوزیتوری گیته که هرکسی میتونه یک کلون ازش داشته باشه. روی سیستم خونه تغییرش بده، تغییرات رو روی سیستم خودش مشاهده کنه و اگر مناسب بود اون تغییرات رو کامیت و پوش کنه توی رپوزیتوری. ساده و راحت. اگر کسی مایله در نگهداری سایت با ما همکاری کنه حتما با من یا یکی دیگه از اعضای گردانندگان تهران-لاگ از هر طریق که امکانپذیر و سهلتر بود تماس بگیره. بسیار خوشحال خواهیم شد اگر شما با ما همکاری کنید.

۲) لیست پستی هم همونطور که میدونید فعال شده. ما خیلی سعی میکنیم که لیست پستی مستقل خودمون رو داشته باشیم و از لیست‌های پستی آماده استفاده نکنیم. این هویت مستقل ماست. اما چند تا نکته رو اگر رعایت کنین باعث میشه همه بتونن از لیست پستی راحت‌تر و بهتر استفاده کنن.

۲.۱) لطفا تا جایی که امکانپذیره براتون سعی کنید از مطرح کردن مسائل بیربط به موضوع تهران-لاگ در لیست-پستی خودداری کنید. اینجا جاییه که ما مشخصا در مورد تهران-لاگ و هرآنچه که به تهران-لاگ مربوطه صحبت کنیم. هماهنگی جلسات، موضوعات یک جلسه، پیشنهادات، انتقادات و غیره. طرح صحبت‌های شخصی، سلام و احوالپرسی و نظیر اینها کاملا در لیست تهران-لاگ بلاموضوع محسوب میشن. همچنین اگر یک سوال خاصی در مورد یک پروژه‌ی بخصوص، یک برنامه و غیره دارید بهتره اونها رو در لیست پستی پروژه‌ی مربوط بپرسید. به این ترتیب هم در وقت خودتون و سایرین صرفه‌جویی میشه، هم باعث مرور تاپیک‌های ملال‌آور در لیست نمیشه و هم احتمالا خیلی سریعتر میتونید به جواب دلخواه و درست برسید.

۲.۲) اگر احساس میکنید ترافیک لیست پستی تهران-لاگ غیر قابل تحمله لطفا خودتون رو از لیست پستی حذف کنید (اگر دسترسی به پنل لیست پستی با پسورد سابقتون وجود نداره حتما به من اطلاع بدید). لطفا مارو توی کلاینت‌های میلتون به عنوان اسپمر گزارش نکنید. این باعث میشه آدرس آی-پی سرور میل تهران-لاگ به لیست اسپمرها اضافه بشه و سایرین نتونن از سرویس استفاده کنن. هزینه‌ی تغییر آی-پی رو هم میندازه روی دوش ما. ممنون که توجه میکنید.

۲.۳) سایت و لیست پستی تهران-لاگ رو به دوستانتون معرفی کنید و تشویقشون کنید که عضو لیست پستی بشن.

۳) طی مذاکراتی که با فرهنگ سرای فن‌آوری اطلاعات داشتیم، فرهنگسرا استقبال خوبی از برنامه‌ی ما داشت و قرار شد یک جایی به ما اختصاص بده برای برگزاری جلسات. بنابراین طبق روال سابق تهران-لاگ در سالهای حوالی ۸۶ ما مجددا جلسات رو در فرهنگسرای فن آوری اطلاعات واقع در تقاطع خیابان کارگر جنوبی و جمهوری برگزار خواهیم کرد. جلسات روزهای سه شنبه ساعت پنج تا هفت برگزار میشن. متاسفانه دستمون برای گرفتن روزهای دیگر بسته است، به این دلیل که برنامه‌ی فرهنگسرا بسیار پیچیده و شلوغه و تقریبا همین روز و همین ساعت فقط میشد رزرو کرد. تهران-لاگ به عنوان یک گروه مستقل و با هویت مستقل خودش در فرهنگسرا فعالیت خواهد کرد. ما زیرگروهی از مجموعه‌ی فرهنگسرا نیستیم.

۴) در حال حاضر ما با کمبود شدید کادرهای علاقه‌مند برای برگزاری جلسات روبرو هستیم. بسیاری از بچه‌ها که سابقا عضو فعال تهران-لاگ بودن از جمع ما به دلایل مختلف جدا شدن (یا دیگه در ایران نیستن، یا مشغله‌ی کاری و درسی دارن و غیره) و دیگه امکان مشارکت فعال در تهران-لاگ رو ندارن. به همین دلیل همینجا از شما دعوت میکنم چنانچه فکر میکنید میتونید در برگزاری جلسات، نگهداری از سایت و لیست پستی و یا به هر ترتیب دیگه به ما کمک کنید حتما با ما تماس بگیرید. ما از اینکه شما مدیریت تهران-لاگ رو به دست بگیرید خوشحال میشیم. امکاناتی رو که داریم هم در اختیارتون قرار خواهیم داد (مجوز برای فعالیت و تشکیل جلسه در فرهنگسرا، دسترسی به سرور تهران-لاگ و امکاناتش، پنل دومین تهران-لاگ و غیره).

۴.۱) من به شما پیشنهاد میکنم که یک ساختار مشخص برای تهران-لاگ ایجاد کنید. تیم گردانندگان، تیم تهیه‌ی محتوی و غیره. هیچ ساختاری بدون نظم مشخص کار نمیکنه و به جایی هم نمیرسه. اون چیزی که لازم داره نظم، مسئولیت پذیری، علاقه، وقت و روح مشارکت جمعیه. اگر این روح جمعی میان شما برای همکاری وجود نداشته باشه تهران-لاگ خواهد مرد. باید متوجه باشید که لاگ یعنی مشارکت جمعی شما. این خود شما هستید که باید اراده‌ای برای برگزاری جلسات داشته باشید. یک عده آدم ثابت برای یک مدت محدودی فقط میتونن جلسه برگزار کنن و پس از مدتی اون اجتماع حیات پویای خودش رو از دست خواهد داد. خجالتی نباشید و قدم پیش بذارید برای مشارکت در این اجتماع از کاربران. این اجتماع بدون کمک شما نمیتونه به حیات خودش ادامه بده.

۵) در فکر اضافه کردن یکسری سرویس جدید هستیم. اول اضافه کردن سرویس آر-اس-اس برای خبرها و لیست جلسات و دوم یک سیستم که موقع برگزاری جلسات از طریق اس-ام-اس به کسانی که اسم و شماره‌اشون رو به سیستم اضافه کردن در مورد جلسات اطلاع بده. به محض راه افتادن این سرویسها حتما به شما اطلاع خواهیم داد. فقط باید یکم صبر داشته باشید.

۶) جلسه‌ی بعدی روز سه شنبه‌ی همین هفته در فرهنگسرای فن آوری اطلاعات (واقع در تقاطع خیابان کارگر جنوبی و خیابان جمهوری) از ساعت ۱۷ الی ۱۹ برگزار خواهد شد. در مورد موضوع جلسه اگر کسی ایده‌ای داره مطرح کنه. اگر کسی موضوعی به ذهنش میرسه برای ارائه حتما همینجا اعلام کنه. سعی کنیم تا پایان روز یکشنبه در مورد محتوای جلسه توافق کرده باشیم.

۷) پشنهاد و انتقادی اگر نسبت به هر موضوعی (سایت، لیست پستی، جلسات، اطلاع رسانی و غیره) دارید حتما همینجا (و حضوری) مطرح کنید. پیشنهادات شما باعث بالا رفتن کیفیت جلسات گروه خواهد شد.

منتظر مشارکت شما با ایده‌های تازه و انرژی شما در خدمت اجتماع هستیم.